Policia Local, en un dels actes de Festa Major
Peu de foto
Policia Local, en un dels actes de Festa Major. Foto: Anna F.

Santa Rosalia 2024: Una edició amb gran participació i millores organitzatives

Enquesta ciutadana per valorar l'esdeveniment

Data de publicació: 04/10/2024

La Festa Major de Santa Rosalia ha tingut una acollida molt positiva, destacant-se una participació molt elevada en la majoria dels actes programats. El concert dels Catarres va ser l’esdeveniment més multitudinari, i la retransmissió en directe per TAC12 de la passada del Seguici Popular va contribuir a la promoció de la Festa Major a tot el Camp de Tarragona.

Un esforç transversal 

L’organització d’un esdeveniment de la magnitud de la Festa Major de Santa Rosalia requereix una gran coordinació i dedicació de recursos per part de diversos departaments municipals. Enguany, han col·laborat activament la Regidoria de Festes, així com les regidories de Cultura, Serveis i Via Pública, Residus i Neteja Pública, Esports, Comunicació, Acció Social i Igualtats i Seguretat , per garantir que la festa fos un èxit.

Aquest treball col·lectiu va permetre una gestió logística eficaç, un control de la seguretat ciutadana i una neteja adequada dels espais després dels esdeveniments, a més de la inclusió de mesures d’accessibilitat perquè tothom pogués gaudir de la festa en igualtat de condicions.

Novetats destacades, inclusió i accessibilitat 

Aquest any, s'han introduït algunes novetats que han tingut una gran acollida. La Cursa Solidària i el Concert Familiar han estat dos dels grans èxits, superant les expectatives en participació. Enguany, es van habilitar zones reservades per a persones amb mobilitat reduïda en els actes més multitudinaris i es va reforçar la difusió del Tram Tranquil per assegurar que tothom que ho necessités tingués accés a aquesta opció. També es va incorporar la llengua de signes al pregó, un avenç important en accessibilitat. La festa també va ser accessible econòmicament, amb la majoria d'actes gratuïts o a preus assequibles, i es va comptar amb la col·laboració d'entitats socials locals per reforçar les mesures inclusives. Tot i que encara queda camí per recórrer, aquestes mesures es consolidaran en futures edicions, amb la voluntat de continuar millorant l’accessibilitat i la inclusió en tots els actes de la Festa Major.

Seguretat i control policial 

Durant els dies en què es va celebrar la Festa Major, la Policia Local va atendre més de 800 requeriments, dels quals una part important van estar relacionats amb la seguretat ciutadana. El 20% d’aquests requeriments (120) es van centrar en la vigilància d'actes. A més, es van realitzar controls policials per garantir la seguretat, incloent-hi controls d’alcoholèmia i drogues, assegurant així un entorn festiu però segur per a tothom.

En l’àmbit de la seguretat, destaquen els punts liles i multicolors en els actes nocturns. Aquests punts són essencials per oferir suport a persones que es poden sentir vulnerables o exposades a situacions incòmodes, contribuint a la prevenció de violència o assetjament. Es van habilitar en quatre esdeveniments nocturns: el 29 d'agost, a la plaça Castell, i els dies 30, 31 d'agost i 3 de setembre, a l'aparcament Mañé i Flaquer, amb horaris extensos que van anar des de les 23 h fins a les 6 h en alguns casos. La seva presència és una prova clara del compromís de l'Ajuntament per garantir un espai segur per a tots els assistents

Gestió de residus

Encara que no es disposa de dades definitives sobre el volum de residus recollits, s'ha fet un esforç especial per millorar-ne la gestió. Es van instal·lar contenidors addicionals per a la separació de fraccions en diverses ubicacions amb la finalitat de reciclar al màxim. No obstant, s'ha detectat que sovint la ciutadania no fa una separació correcta dels residus, cosa que dificulta el procés de reciclatge.

Aquest fet subratlla la necessitat de continuar treballant en la conscienciació ciutadana sobre la correcta separació dels residus. A més, es planteja la millora de la coordinació entre departaments per optimitzar encara més la gestió de residus en futures edicions.

Gestió de serveis i via pública

El departament de Serveis i Via Pública valora molt positivament el desenvolupament de la Festa Major. Malgrat la coincidència d’actes simultanis en diferents ubicacions, la logística va funcionar correctament. Una de les millores d’aquesta edició ha estat la renovació de bona part de l’equip de sonorització, millorant la qualitat dels actes que requerien micròfons. Tot i aquest èxit, s’ha identificat un problema amb la gestió del material prestat. Aquest aspecte es revisarà per evitar incidents en futures edicions.

Enquesta ciutadana

Com a novetat, enguany s’ha inclòs una enquesta per a la ciutadania per recollir la seva valoració de la Festa Major. Aquesta enquesta és totalment anònima i només requereix uns minuts per completar. L’objectiu és rebre opinions que ajudin a millorar l’organització de futures edicions. L’enquesta es pot respondre a través del següent enllaç: .Enquesta Festa Major de Santa Rosalia 2024

Agraïments

L'Ajuntament de Torredembarra agraeix la implicació de les entitats i de tota la ciutadania, per fer possible la Festa Major. Es continuarà treballant per oferir un esdeveniment que respongui a les necessitats de tothom, assegurant que la Festa Major de Santa Rosalia continuï sent un referent cultural i festiu al nostre territori.