La 3a Jornada Educativa Mestra Maria Antònia fomenta el debat sobre l'aprenentatge de la lectura
La Biblioteca Mestra Maria Antònia va dur a terme la 3a Jornada Educativa divendres passat amb la participació de 35 professionals i unes 80 famílies. La jornada és un esdeveniment anual que reuneix mestres, educadors, bibliotecàries i professionals de l’àmbit social i psicològic per debatre temes vinculats a l'educació. Enguany, la pregunta central ha estat "Com aprenem a llegir?", un tema que ha despertat gran interès entre les participants, entre aquestes Roser Guasch, la primera bibliotecària torrenca.
Sessió de matí: Lectura amb intervenció assistida amb animals
La jornada va arrencar amb la intervenció de Caro Florit, representant del Centre de Recursos Pedagògics del Tarragonès, especialista en educació infantil. Florit va posar èmfasi en la importància de la col·laboració entre les escoles i les biblioteques en el procés d'aprenentatge de la lectoescriptura, recordant el paper clau que ha jugat la Biblioteca Mestra Maria Antònia en aquest àmbit.
Un dels moments més destacats del matí va ser la participació de Cristina Cunillera, psicopedagoga i tècnica en intervencions assistides amb animals, que, acompanyada de la seva gossa de teràpia, Lila, va fer diverses demostracions pràctiques sobre com l'ús d'animals pot ajudar els infants a superar les dificultats de lectura. El públic, que incloïa mestres i educadors, va gaudir activament d’aquesta experiència, que els va permetre posar-se en la pell dels infants que aprenen a llegir.
Sessió de tarda: Un model de vila "Pet Friendly"
A la tarda, el regidor de Cultura i Biblioteca, Dani Pujol, va elogiar el treball del personal de la biblioteca i la col·laboració de Cristina Cunillera i la seva gossa Lila. Pujol va vincular la teràpia canina amb la iniciativa municipal "Pet Friendly", que promou l'accés de mascotes a equipaments públics com la biblioteca. Aquesta connexió va resultar molt oportuna, atès que la jornada s'emmarcava en la setmana del Dia Mundial dels Animals, celebrat el 4 d’octubre.
El públic de la tarda, compost en gran part per participants del Club de Mestres, va rebre el llibre "Aprenent a llegir" de Lisa Papp, una obra que il·lustra el mètode R.E.A.D., basat en la intervenció d’animals per millorar les habilitats lectores dels infants. Aquest innovador enfocament va despertar l’interès dels professionals educatius presents, obrint noves perspectives en l’àmbit de l’ensenyament.
Premi Mestra Maria Antònia i final amb contes
Un altre moment culminant de la jornada va ser el lliurament del Premi Mestra Maria Antònia, que enguany va recaure en Joana Batalla, mestra de l’escola de la Nou, en reconeixement a la seva col·laboració amb la biblioteca per atendre les necessitats de lectura dels seus alumnes.
La jornada va concloure amb una sessió de contes a càrrec de la narradora Karme González, qui amb el seu Kamishibai portàtil va captivar els infants i les seves famílies al jardí de la biblioteca, posant un final festiu. Aquesta sessió de contes estava emmarcada en la iniciativa Tardor de Contes a Biblioteques i Punts de Lectura, que organitza el Consell Comarcal del Tarragonès.